Wzorce projektowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z PHPEdia.pl
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 +
= Czym są wzorce projektowe? =
 +
Wzorce projektowe (ang. design patterns) to zbiór dobrze udokumentowanych rozwiązań popularnych problemów. Wartość wzorców projektowych stanowi nie tylko samo rozwiązanie problemu, ale także dokumentacja, która wyjaśnia cel, działałnie,  zalety danego rozwiązania. Pomaga to w śatwiejszym stosowaniu i adaptacji wzorców w naszej aplikacji. Wzorce często są śćczone w celu rozwiązania bardziej złożonego problemu.
  
 +
= Zalety wzorców projektowych =
 +
* opisują rozwiązania często powtarzających się problemów
 +
* wyjaśniają rozwiązanie problemu
 +
* pomagają programistom na skupieniu się na rozwiązaniu problemu jeśli zauważyś możliwość zastosowania wzorca, sprawdzonego w przeszłości przez innych.
 +
* poznanie wzorców - może zainspirować do zastosowania nowych (potencjalnie lepszych) rozwiązań w tworzonych aplikacjach
 +
* są omawiane na przykładach implementacji w popularnych językach programowania
 +
* rozwiązują problemy spotykane w rzeczywistym świecie, w codziennej pracy programistów
 +
* wykorzystują doświadczenie programistów nabyte w przeszłości
 +
 +
= Podziaś wzorców =
 +
* '''konstrukcyjne''' (creational design patterns) wykorzystywane do pozyskiwania obiektów zamiast bezpośredniego tworzenia instancji klas.
 +
* '''strukturalne''' (structural design patterns)  pomagają śćczyć obiekty w wiąksze struktury.
 +
* '''operacyjne''' (behavioral design patterns) służą do zdefiniowania  komunikacji  pomiędzy obiektami oraz kontrolowania  przepśywu danych w złożonym programie.
 +
 +
= Wzorce =
 +
== związane z tworzeniem instancji ==
 +
* [[Budowniczy]]
 +
* [[Factory]]
 +
* [[Prototyp]]
 +
* [[Singleton]]
 +
 +
== związane z zachowaniem instancji ==
 +
* [[Adapter]]
 +
* [[Dekorator]]
 +
* [[Fasada]]
 +
* [[Proxy|Pośrednik]]
 +
 +
== związane z komunikację między instancjami' ==
 +
* [[Iterator]]
 +
* [[chain of responsibility|Ä?aścuch odpowiedzialności]]
 +
* [[Obserwator]]
 +
 +
== związane z tworzeniem aplikacji bazodanowych ==
 +
* [[Data Access Objects]]
 +
* [[Intercepting Filter]]
 +
* [[Model View Controller]]
 +
* [[Template]]
 +
 +
[[Kategoria:OOP]] [[Kategoria:Wzorce projektowe]]

Wersja z dnia 16:38, 2 maj 2005

Czym są wzorce projektowe?

Wzorce projektowe (ang. design patterns) to zbiór dobrze udokumentowanych rozwiązań popularnych problemów. Wartość wzorców projektowych stanowi nie tylko samo rozwiązanie problemu, ale także dokumentacja, która wyjaśnia cel, działałnie, zalety danego rozwiązania. Pomaga to w śatwiejszym stosowaniu i adaptacji wzorców w naszej aplikacji. Wzorce często są śćczone w celu rozwiązania bardziej złożonego problemu.

Zalety wzorców projektowych

  • opisują rozwiązania często powtarzających się problemów
  • wyjaśniają rozwiązanie problemu
  • pomagają programistom na skupieniu się na rozwiązaniu problemu jeśli zauważyś możliwość zastosowania wzorca, sprawdzonego w przeszłości przez innych.
  • poznanie wzorców - może zainspirować do zastosowania nowych (potencjalnie lepszych) rozwiązań w tworzonych aplikacjach
  • są omawiane na przykładach implementacji w popularnych językach programowania
  • rozwiązują problemy spotykane w rzeczywistym świecie, w codziennej pracy programistów
  • wykorzystują doświadczenie programistów nabyte w przeszłości

Podziaś wzorców

  • konstrukcyjne (creational design patterns) wykorzystywane do pozyskiwania obiektów zamiast bezpośredniego tworzenia instancji klas.
  • strukturalne (structural design patterns) pomagają śćczyć obiekty w wiąksze struktury.
  • operacyjne (behavioral design patterns) służą do zdefiniowania komunikacji pomiędzy obiektami oraz kontrolowania przepśywu danych w złożonym programie.

Wzorce

związane z tworzeniem instancji

związane z zachowaniem instancji

związane z komunikację między instancjami'

związane z tworzeniem aplikacji bazodanowych